söndag 21 mars 2010

En bit av himlen

Det firas 100-årsjubileum för vår släkt! 13 mars 1910 döptes min mormors farmor Karolina in i Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga. Det känns väldigt mäktigt att ett beslut fattat för 5-6 generationer sedan kan fortsätta att välsigna mig och mina barn idag. Jag är så tacksam att vi har evangeliet i vår familj, både vår lilla egna familj och den stora. Och Karolinas exempel är fantastiskt! Här sitter hon med sin man Alexander på deras 60-års-bröllopsdag.
Hela storfamiljen träffades hemma hos oss förra söndagen för lite firande. Här är fyra generationer som kollar i gamla svartvita album. Morfar pekar ut dem han känner igen.
Sedan visade och berättade mamma om gamla brev hon hittat och artiklar och andra dokument om våra gamla släktingar och om hur det var att vara mormon under förra seklets första hälft. Coolt! Det kändes som om en liten bit av himlen fanns i vårt hem denna eftermiddag. Antagligen gjorde den det. Jag kan inte tänka mig annat än att Karolina, Axel, Olga, Maja (de fyra generationerna som föregick min mamma och mig) och alla de andra var med lite på ett hörn på vårt firande av deras goda beslut och trofasthet.

Min morfar Kurt med 13 av 17 barnbarnsbarn! Morfar Kurt är en helt underbar gammelmorfar som busar med småbarnen och verkligen bryr sig om oss barnbarn med våra familjer var och en.
Äldst och yngst i släkten!
Fyra-generationskort! Ville och Saga var för upptagna med att leka med kusinerna för att posera på ännu ett kort, men August ställde sjysst nog upp.
Vi ska fira vidare i juni är tanken, så förhoppningsvis kommer lite mer då.

***
We celebrated 100 years in The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints in our family this month. We felt a piece of heaven in our home as we sat together last Sunday and begun the celebrations, (which will continue in June) with looking in old photo albums and other old documents. It is so exciting to learn more about our ancestors who helped build the Church here in Sweden. My grandmother's grandmother Karolina (in the first picture) was an amazing pioneer!
...to be continued in June!
Posted by Picasa

Inga kommentarer: