fredag 6 juli 2007

Uppdatering: Villekillen


Är: En levnadsglad kille på 2,5 år, med mycket vilja och spring i benen.
Ger intryck av att vara: En trotsig, sprallig tvååring.
Mår: Oftast bra, men rätt trött lite för ofta eftersom jag nästan aldrig har lust att sova middag eller somna på kvällen nuförtiden.
Ska: Leka med Lovis. Det ska jag helst jämt.
Har: Vitblont hår som ingen vet varifrån det kommer.
Bör: Sluta med blöjor säger mamma, men det är bara trams. Det är jättefiffigt att kissa och bajsa i blöjan, så slipper jag ta hand om det själv.
Kan: Åå, var ska jag börja. Imorse slog jag en kullerbytta själv i mammas och pappas säng. Och igår klättrade jag på väggen precis som Pippi gör, trots att jag inte hade nåt Konrads kalasklister under fötterna. Sen har jag rätt nyss lärt mig att sjunga också och det gillar jag. Mamma gillar också det verkar det som. Jo, diska är jag också mycket bra på.

Blir glad av: Att mamma killar mig under armarna.
Vill ha: Lördagsgodis och får jag inte det så vill jag åtminstone ha ”duvidor” (vindruvor)!
Skulle vilja: Fylla år snart. Ge mig tårta och presenter!
Tycker om att: Bygga coola konstruktioner med mitt duplolego, gärna tillsammans med pappa.
Drömmer om: Jag skulle vilja åka flygplan eller kanske ambulans. Går inte det så vill jag åtminstone åka tåg. Eller spårvagn, det är ju hur spännande som helst. Jag älskar spårvagnar och bussar!
Längtar till: När pappa kommer hem från jobbet och vi kan bygga robot.
Har ett brinnande intresse för: Vattenpölar. Det är så underbart bra väder denna sommar, för det blir så mycket roliga vattenpölar som jag älskar att plaska i.
Bryr mig om: ”Thaga”, min lillasyster. Jag måste ofta prata med henne och titta till henne så hon har det bra.
Trivs med: Mina bästisar Lovis och Stella.
Känner obehag inför: Kalsonger. Det spelar ingen roll att de varit Melkers eller är coola bilar på. Det är så obehagligt, för det kan plötsligt bli så varmt och blött i dem. Nepp, inget för mig!
Planerar att: Lära mig ännu fler fysiska färdigheter och många, många fler ord. Vi får se vad det kan bli för nåt… Peta näsan kanske och hålla lite mer bön alldeles själv.
Bor i: Hemma.
Skulle vilja bo i: Pappa och mamma snackar om hus, men vaddå, vi har det väl bra här?
Klär mig gärna i: Min Spindelmannen-t-shirt eller kanske polis-t-shirten. Sen gillar jag allt som jag får från Melker, eftersom det varit hans. Och när vi klär ut oss gillar jag att ha på mig ballerinakjolen. Fast allra helst vill jag bara vara nakenfis i blöjan nuförtiden.
Äter gärna: GLASS!
Dricker gärna: Julmust, saft eller den där nya drycken pappa introducerade nyligen: ”doboj” (o’boy). Vad som helst som är sött helt enkelt. I’m a sweet boy, precis som pappa.

Tränar: Fotboll och innebandy. Jag har ett bollsinne som imponerar stort på mamma. Jag är faktiskt bättre än henne. Sen tränar jag rätt mycket på gymnastik och framför allt olika sorters hopp också.
Dansar: Mitt senaste danssteg är det där där man sprätter utåt och uppåt med benen, som rövarna gör i Ronja Rövardotter när de sjunger ”Därum-däärum-däääärum”. Jag är grym på att dansa och snurra.
Tittar ofta på: Ja, just nu är det ju ”Paticka” (Madicken) och Pippi som gäller. Minst nån gång om dan får vi allt köra dem.
Lyssnar ofta på: Det är väl lite tema där, för jag gillar min Emil- och Pippi-skiva väldigt mycket. Annars går vad som helst som går att dansa till bra. Visste ni att man i nödfall faktiskt kan dansa till Tabernakelkören?!
Läser: Favvisen har väl varit ”Petter och hans fyra getter” ända sen i julas nu. Den kan jag utantill. Men jag gillar Totte, Viggo, Bob, Ellen, dinosaurien och Emil väldigt mycket också.

Idag: Lekte jag hos Lovis, plaskade i vattenpölar på hemvägen, sov faktiskt middag och vägrade vakna, lekte till slut här hemma – rätt mycket med Saga, hon kan ju vara med en del nu. När pappa kom hem åt vi kvällsmat allihop och det var mysigt att vara tillsammans pappa, mamma, Ville och Saga. Jag fick vara uppe lite senare än vanligt, och det är väl alltid nåt.
Imorgon: Leker jag väl med Lovis, hoppas jag. Det vill jag alltid göra, spelar ingen roll att vi kivas och hon domderar en del.
Igår: Lekte jag med Lovis såklart, men det var en massa andra barn med också, från klassen i kyrkan. Mammorna drog ut oss på lekparken fastän det regnade. Sen stod de och pratade och vi barn fick leka en hel massa. Det var ”tul”, fast jag var väldigt, väldigt trött och ville bara ha nappen, gosa händerna och komma till mamma.

Vill se: Igår sa jag faktiskt till mamma att jag ville åka på semester som Lovis och träffa Pippi och alla. Men pappa trodde inte riktigt på att jag sagt det när han kom hem och mamma berättade det. Men det är alldeles sant.
Vill göra: Diska vill jag ofta. Och hoppa i mammas och pappas säng, vara nakenfis och se på film. Sen är det förstås alltid kul att gå ut på lekparken.
Glad över: Att upptäcka allt spännande i livet. Det är förunderligt så mycket det finns att roa sig med och bli glad av. Paket till exempel. Det är väldigt ”tul” och att bada ute. Och att leka hemma hos mormor och morfar! Och att gå till leksaksaffären med pappa, som är mycket mer soft än mamma och inte håller så hårt i plånboken.
Arg på: Mina sängrutiner. På kvällen blir jag alltid avbruten när jag kommer igång och leker som bäst och när jag sover middag som bäst, då väcks man och ska upp och leka fast man inte alls har nån lust.
Stolt över: Mina duplobyggen och diverse olika krumsprång som jag gör. Och så är jag jättestolt när jag lyckats klättra upp för nån ny svår, hög rutschkana nästan själv.
Rädd för: Sasha, faster Marikas fullkomligt livsfarliga hund. Sen är det jättejättefarligt med stora gräsklippare som kör för nära också. Då skriker jag i ren skräck. Men spindlar är inte farliga, och inte dinosaurier heller.
Nyfiken på: Stora fordon som kör förbi fönstret eller balkongen, skopisar och ambulanser och sånt spännande. Djur är också kul, fast jag vågar inte klappa om de inte är väldigt små.
Lycka: När jag har pappas och mammas odelade uppmärksamhet och vi gör nåt tillsammans hela familjen.
Sorg: Bli instängd i rummet vid läggdags och ingen kommer hur hjärtskärande jag än skriker.
Älskar: Pappa, mamma, Saga, Lovis, Stella, Mormor, Morfar, Farmor, Farfar och alla roliga kusiner. Och Jesus.
Hatar: När mamma och pappa försöker få mig att göra nåt som jag inte vill. Eller hatar och hatar, det är ett så hemskt ord. Jag gillar det inte! Jag vet väl bäst själv vad jag ska och inte ska! Äter: Ketchup med pommes frites eller makaroner om det inte finns. Soppa är väldigt gott också.
Sover: Måste jag?
Lever: Dag för dag, timme för timme, här och nu och MYCKET!!!!
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Hanna sa...

Åååååååååååååh!!

Ville, att du kan skriva så bra om dig själv! Jag som träffar dig nästan varje dag kan se att det är precis du! På pricken! =) Så vackert, så likt.

Men det här med kalsonger ska du se inte är så dumt, tror det blir svårt att få dansa med flickorna annars om en sisådär 10 år. Annars tycker jag du ska fortsätta vara den glada kille du är när du fått sova som du behöver!
Kram
moster-faster Hanna

Anonym sa...

Å Ville vilken tul kille du är. Du har även en bra mamma som låter dig plaska och leka i vattenpölarna var tacksam för det.
Du har ett sådant glatt och soligt leende fortsätt med det. Det är lättre att få vänner då.
Kram kram
mormor