lördag 9 juni 2007

Betongsommar

Sommaren kom och slog till, tung som betong här i betongens egen Bullerby. Det blev så varmt att vi knappt kan tänka. Mammorna fick överge "vår altan-lekparken" och dra vidare till grönare betesmarker med vår lilla hjord: Skugglekparken. Det var kärt återseende. Sist vi satt där var båda mammorna mer eller mindre runda om magen. Nu fanns istället två små ungar till att hålla reda på och gosa med. Mysigt! I skuggan under den stora eken satt mammorna och bebisarna på en filt och hade det storfint.

Lovis och Ville var också väldigt nöjda att få ett nytt ställe att upptäcka. Från totalkink och gnäll under den gemensamma grötutfodringen inomhus, övergick de till att leka glatt i säkert en timme på själva lekparken. Sedan upptäckte de det som var ännu roligare: VATTENPÖLARNA från nattens regn. Ojojojojoj vad kul! Mammorna hade inte hjärta att dra dem därifrån. Är man fast i betongen en pestvarm dag måste barnen få svalka sig bäst de kan, med det vatten som finns. *Urgh!* Sen blev det kanske lite mer av gyttjebad än plaskeliplask till slut. Finalen blev när Lovis tubbade Ville att lägga sig ner i vattnet. Då fick vi ge upp och gå hem och skrubba. Sen somnade vi alla i ren och skär utmattning.




Plaskvåt och smutsigare än mamman nånsin sett honom, men nöjd!
Filtgos med bebbar och Sistrarna sisters i likadana kläder - utan att ha det för avsikt, bör tilläggas!!

5 kommentarer:

PERNILLA sa...

Hrrmmm. Måste fråga lite dumma frågor. Jag vet att hon (med likadana kläder) där på kortet tillsammans med dig är din syster. Men vad heter hon? Kan det möjligtvis vara Hanna eller kanske Annelie? Ledsen att jag har så dålig koll på dina yngre syrror. Är hon mamma till Lovis och en liten kille, som jag har för mig nämnts vid namnet Julius? Skulle bara vilja påtala hennes utomordentliga val av namn på barn. Jag har en alldeles egen liten Jullis och Lovis, åhhhhh vad jag gillar det!! Daniel har dock bestämt att vår tjej, som ännu inte är påtänkt, ska heta Thea eller Penelope.

Hanna sa...

En sån skön dag detta var... Mmm!

Villeosagamamman sa...

Pillerill:

Jepp, systern på kortet är Hanna, som bor väldigt nära oss i vårt s.k. ghetto. Vår bror bor också intill oss och utgör den tredje familjen i betongen. Broderns barn är Lucas, Maja och Elias, som ibland återfinns på bloggfoton. Annelis lilla Moa är jämngammal med Saga och syns rätt ofta på bilder hon med. Övriga fem kusiner med namn som alla börjar på M är min äldre systers barn!

Hanna säger att hon inte vet vad för namn hon ska ha på alla sina framtida, ännu icke påtänkta barn, eftersom de hittills har valt sådana speciella namn. Jag tror att jag ska framföra Penelope till henne... Hon är ju humanist så då kan det nog gå hem. Julius är efter J. Caesar... Thea hade faktiskt jag som idénamn till Saga. Namn är så kul!

Hur gammal är din Julius? Och hur är det med din syster Jenny?

Familjen H:

Ja, det var så skönt! Är så spänd på hur skugglekparken ska bli nu när de piffar upp den!

Hanna sa...

Hejsan Villeosagamamman och Pillerill!

Det är jag som är Hanna, mamma till Lovis och Julius. Tack för de fina komplimangerna på våra barns namn. =) Och må jag säga att din son har ett ypperligt fint namn också! :P Bor ni i Jönköping? Det är lite kul att tänka att det kanske kommer finnas två Julius på danserna om tretton år. Hihi.

En kommentar till villeosagamamman då: kära hjärtanes min kära syster, nu har du fått det om bakfoten. Julius är INTE uppkallad efter Gaius Iulius Caesar. Att min gode vän Caesar råkar ha Julius som familjenamn var faktiskt det enda som talade MOT att vår son skulle få heta så, för jag vill inte att folk ska tro att jag är besatt av C eller liknande. Vet inte om han är en så bra förebild heller. Julius är kallad efter morbor Julle och så är det med det. Dessutom var det Rasmus förslag, för han tyckte Julle var snyggare än Olle, som var vår ursprungliga idé. Haha, så det kan gå. Namn är absolut jätteroligt. Hoppas starkt på att få en Märta en vacker dag, för Ilse är tyvärr sågat.

Kram på er!

Villeosagamamman sa...

Familjen Höglund:

Jamen liiiite kan jag väl få skarva - du är faktiskt nästan besatt av Caesar juuuuv... Men morbror Julle är säkert en bättre förebild.

Och vilken tur att inte Saga heter Märta då! :)

kram kram