fredag 4 juni 2010

Vart tog maj vägen?

Tydligen har den här mamman inte lyckats blogga en enda gång under maj. Jag antar att jag varit för upptagen av min nya trädgårdshobby. Jag har grävt och grävt och grävt och planterat och nu sist lagt kantsten. Det börjar arta sig! Och ojoj vad jag njuter! Visste inte att det var kul att jobba i trädgården. Tänk vad livet lär en. Här kommer bildbevis på vår i vår trädgård:

Det första vi gjorde när det blev dags för vårbruk var att plantera ett körsbärsträd och ett plommonträd. Det var mina födelsedagspresenter från förra året! Jag är superglad för dem!

Mitt stora trädgårdsprojekt har varit två rabatter på baksidan där som altanen är och vi vistas mest. Ett tag trodde jag att jag aldrig skulle ro iland det, men med en och annan liten grävinsats från pappan så har det gått. Så här såg en av rabatterna ut 1 maj:
Minst 5 hinkar enbart maskrosor och väldigt mycket grävande senare börjar det likna en rabatt i mitten på månden:
Så här såg det ut ikväll! Det har ju inte precis börjat prunka ännu, och de gamla påskliljorna är ju inte så kul längre, men vänta bara! Får återkomma med bildbevis när stockrosen imponerar sig upp mot fasaden och alla ettåriga frön vi sått mellan perennerna växt upp.
Barnen och jag har även sått pumpor, solrosor, krasse, gräslök och zinnior och planterat massa blommor och dill, persilja och en tomat i krukor. Det är tur att barnen är så hjälpsamma, särskilt med vattningen! Och Ville har stenkoll på vad som är vad i alla små krukor. Det är fantastiskt hur lyckliga vi blir när vi ser att nåt frö har börjat gro och det kommer en liten liten grej upp ur jorden. Senast idag såg vi krassen, som jag nästan gett upp hoppet om. Det har även varit fantastiskt att hand i hand med denna handgripliga kunskap få undervisa barnen om att "Tro är som ett litet frö, i jorden jag det sår" och att vi måste vattna våra tro-frön med bön och skriftstudier och snälla handlingar, så kan våra tro-frön växa sig starka som hela träd.

1 kommentar:

Unknown sa...

Men oj vad fint det blev. Rabatten ser mycket prydlig ut måste jag säga. Jepp, trädgårdande är mycket roligt och avslappnande för själen.