tisdag 20 april 2010

Då mår mamman bra

I början på året skrev jag ett filosofiskt inlägg om att vila på lagrarna. Jag tänker mig ju det som ett motto för året. Jag ska väl villigt erkänna att det här med att vila är inte min starkaste sida, och hittills har det gått sådär. Men jag har funderat vidare också, på vad som får mig att må bra i vardagen. En dag satt jag som vanligt och kände mig pyssel- och inredningssugen utan möjlighet att göra något för att stilla suget. Så föll min blick på min dalahästsamling i köksfönstret. Den äldsta av de där hästarna har hängt med i uppåt 10 år och ställs fram lite då och då. Just nu är de sju stycken och de bor de i köksfönstret, där barnen får lov att arrangera om dem och leka med dem precis hur de vill, så länge som de inte lyfter Ove (den stora riktiga dalahästen) eller tappar dem i golvet så örona pajar. Jag njuter av att barnen har roligt med hästarna och att hästarna är levande inredning och inte bara lull som är estetiskt och samlar damm. Men länge har jag tänkt måla om dem eller piffa dem på nåt sätt. Äntligen kom jag på vad jag skulle göra! Jag skulle skriva ett par ledord på dem!

Det tog lite tid att komma på vad det skulle stå, och ännu längre tid att faktiskt få det gjort. Men i eftermiddags låg jag på golvet i pysselrummet omringad av samtliga tre älsklingar och stämplade med mina foamstamps. August dreglade och körde sitt nya trick att kasta iväg leksakerna så man hela tiden måste samla upp dem för att hålla honom nöjd. Saga pysslade på sitt nya favoritsätt: Klippa konfetti och rita små fantastiska grejer på varje lapp och visa upp dem och få beröm. Ville dansade till Lejonkungenmusiken och frågade ut mig om vilka djur som egentligen fanns på savannen. Han var lite irriterad på mig för han fick inte ihop det där med att tigrar och lejon inte lever tillsammans. Oh well. Pysselro hade jag inte precis, men jag NJÖT. Det är underbart när jag mitt i kaoset som är vardagen lyckas njuta av mina barn, för de och Samuel är det finaste jag har.

Alltså: på första hästen (som är nymålad i den finaste färgen som finns) står det Njut. Bara jag påminner mig om att njuta så sänker jag min mentala gard och blir mycket mer närvarande och lycklig i nuet.

Nästa häst heter Vila och har nyss blivit ommålad i vilsamt grönt. Vila Vila Vila, Katrin!! Inte bara köra på hela tiden!! Sätt dig ner och låt själen komma ikapp. Lev inte fortare än vad dina änglar kan flyga. Och vila på dina lagrar. Du gör så mycket bra hela tiden - spänn av bågen lite ibland.

Tredje ledordet är Skapa. När jag skapar mår jag såå bra. Det fyller mig med energi och gör mig glad och positiv. Kreativitet genererar mer kreativitet tills hjärnan går i spinn av alla projekt jag vill göra. Senaste året har jag inte haft ork eller tid att ägna mig så mycket åt skapande. Men jag tror jag måste börja omprioritera. Vi har inte "råd" att låta mig gå oteraperad på det här sättet. För skapande är terapi, och när mamman mår bra, mår hela familjen bra. Så är det!

Så i skapandets tecken sydde jag igår ett par bedårande skor till August och det var så roooligt. De blev dessutom så fina att jag nu vill sy minst 100 stycken i alla upptänkliga färg- och tygkombinationer. Kanske ta beställningar och massproducera? För intresserade kan jag vittna om att de även sitter på väldigt bra på sparkiga fötter. Nån som är intresserad?
***
Enjoy, Rest & Create, is what I have stamped on my horsies. These are the three things I need to remember to feel well and be a good and happy mom. The horsies live in our kitchen window where the kids can play and rearrange them - which they do all the time. So I shall Enjoy my beloved children in the chaos and golden moments of everyday life. I shall remember to Rest and be content with what I have already accomplished. I must let my soul and guardian angels catch up with me sometimes. And I shall Create again. I feel so content when I craft. I must give time and priority to crafting again. If mommy feels well, all of the family is well.

I sewed the booties for August yesterday. I had so much fun!! I want to massproduce! Anyone interested? :)

5 kommentarer:

Hanna sa...

Härliga ord på hästarna och SUPERFINA skor till August!! WOW!

Marie sa...

Katrin, vilket härligt inlägg. Jag tänker oxå en del på det du beskriver. Att vara nöjd och aktivt njuta av här och nu! Mitt liv är mitt och håller på för fullt. Finna glädje i att fylla diskmaskinen och vara glad för att jag har en fantastisk sådan. Att inte se "måsten" som måsten utan just som livet.

Skapandeprocessen är viktig för att man ska kunna känna sig nöjd med sig själv. Mitt skapande är inte pyssel, foton, färg och tyg, jag är absolut inte sån. Men jag skapar bröd och det ger mig stor glädje. Kanske som du känner över hästarna och de små skorna. Om jag får fler små barn ngn gång så kommer jag absolut beställa av dig.

Kram på er och visst är det härligt med våra egna hus.

Helena sa...

UNDERBART! Både orden (idén om att se dem) och pysslet i sig. Härligt.

Såååå kul att prata med dig häromdagen, även om det bara var kort. jag antar att Sir Väs mår bättre?

KRAM!

Anneli sa...

Vad fina hästarna blev! och så passande ord! Ittie bitty booties, men hjälp vad de är söta! Vilken färg ska jag sy till T....

Unknown sa...

SO cute! I love the horses and the booties! He is getting so big! I love the pictures with the green pillow behind. Thanks for the English!!! Love you!