måndag 5 april 2010

Barnen pratar: Ville fantiserar

Ville har den mest detaljerade fantasi, och en otrolig förmåga att sätta ord på allt han hittar på. Han håller på halva dagarna att beskriva vem han är och hur han ser ut och vad han gör. Oftast dikterar han precis för Saga vad hon säger och gör också. Efter frukosten idag var han ett troll:
- Jag har goblinsöron. De är lite större än vanliga människoöron. Jag har intryckt huvud...

Ville drar upp axlarna för att visa, varpå mamman och pappan råkar gapskratta och Ville blir lite förnärmad och försvarar sig:
- ...det är bara det att jag har väldigt liten hals! En pyttehals. Sen har jag en handske och ett svärd. Handsken har ett stort rött horn, precis som jag har på huvet. Det är platt och rött och stort såå (fram över pannan). Jag stoppade handsken i fickan och svärdet i bältet. Det är ett piratsvärd.

Mamman frågar vad mer han har?
- Jag var vältränad på magen och på ryggen och på armarna och benen och platt huvud. Jag har sååå stor mun och jättestora tänder. Jag var ful och har vassa tänder.

Ville övergår till att diktera för mamman och ivirgt visa med hela kroppen även följande:
- Jag är bådock en cirkuselefant och ett troll. Jag har en sån klump på snabeln och en vulkan på ryggen där det sprang runt människor och greja. Så var jag en drake, en skelettdrake med hål i vingarna. Där rider kungen, en riddarkung, fast han var inte snäll. Den kungen är ond men de andra jag var, var goda, och så är jag en varg där det rider en människa med svärd och mantel och bälte. Piratsvärd. Så var jag en gubbe som hoppade med en sten som satt fast på fötterna, som bara kunde gå på stenar. Med svärd. Och han var liten som en dvärg. Och draken var grå också. Och en blå häst med mantel och piratsvärd.

Nu förstår ni precis va?

EDIT (Ville hojtar att jag måste ändra och kommer tillbaka och diktamen fortsätter):
- Mamma gör kryss på piratsvärdet som trollet hade för jag trodde det var ett piratsvärd men det var en röd yxa. Så jag stoppade yxan i bältet istället. Och jag kan knäppa handen och ta saker och så hänger klon precis över handen. Och så var det soldater med spijut. De hade rött i mitten på magen på silverrustningen och spijut med röd pinne och silvertagg och silverhjälm med rött repigt sååå. Soldaterna jobbade på helefanten på den där vulkanen på ryggen och där stod det massa jobbsaker på vulkanen som de jobbade på. Helefanten har faktiskt jätteöron. Jag har en till handske på den handen som hade en yxegrej som man hugger med såå: "dijing!" Handskarna satt fast på händerna och det var prickar på dem. Fyrkantiga prickar. Trollet har en sån tunga och så har jag tre klor på tungan så nrä jag gapar sträcker jag ut dem sååå. Lysande rött huvud har jag. Den gråa skelettdraken har det. Eller blått lysande huvud. Skelettblått lysande huvud och resten var grått på draken. Eller förresten allt var lysande blått...

...Och så fortsätter han. Men jag tror jag ska sluta skriva nu ändå! Efter att jag har berättat att draken har taggar på ryggen mellan vingarna. Och på benen. Och den lyser bara när jag flyger i mörker och skelettet hade två yxor och kunde bara trampa på stenar i vattnet och den var liten som en dvärg fast utan skägg utan ett skelett istället utan med yxa. Den andra blåa...

(Och plötsligt förstår jag ju varför Ville inte har tid att gå och kissa. Eller hur?!)

3 kommentarer:

Katrina sa...

HAHAHA! hjälp!
mina öron hade nog stängt av efter första meningen...helt omöjligt att hänga med, men vilken fantastisk fantasi!

Lillnettan sa...

Låter underbart! Måste bara inflika apropå Sagas "prinsessa-drottning-lek" som du skrev om för ett tag sedan. Jag tyckte det lät så sött att jag läste det högt för min man Kristofer. Han tyckte det var helt underbart och har nu börjat anamma uttrycket till min stora förnöjelse... Så fort jag ber honom hämta något så skuttar han glatt iväg och ropar "OCH DÅ SA DROTTNINGEN, HÄMTA ETT GLAS VATTEN!". :-D

Villeosagamamman sa...

Katrina: Jo, vanligtvis lyssnar jag ju inte så noga, men det var just det so var så roligt den här gången, att jag verkligen lyssnade. Bra bonding faktiskt.

Anneth: Fantastiskt! - fy vad kul att höra att vår prinsessa kan inspirera så. :)