lördag 4 augusti 2012

Den fria lekens semester


Det har varit en lite konstig semester på ett sätt. Vi har gjort en liten resa till templet, (där vi bodde i vårt tält) och ska göra en liten resa till Norge i nästa vecka, som är vår sista semestervecka av totalt fyra. Måndag 13 augusti börjar jag jobba på 50%, efter åtta år som hemmamamma. Mina tankar kretsar enormt mycket kring denna livsomvälvande förändring, som påverkar varenda medlem i vår lilla familj. 


Vanligtvis har jag ett stort behov av att komma hemifrån under semestern och hitta på resor eller iallafall massor av utflykter. Men förutom dagens utflykt och Stockholmsresan har vi mestadels hållt oss i Gula huset, även om jag flytt fältet emellanåt. Det verkar som att det är vad alla har velat. 

Samuel vill bara slappa och spela. Ville vill bara spela och hoppa studsmatta. Saga vill bara leka och cykla, vilket hon till vår allas stora glädje precis har lärt sig. August vill också bara pluttra runt i sitt eget tempo i sin egen miljö och är oftast så nöjd när han bara får leka fritt. Man kan väl säga att "fri lek" har varit ledordet för semestern 2012?! Pott-träningsarbete körde vi lite halvt om halvt första veckan. Renovering eller ens uppskruvning av en stackars gardinstång, hallkrok eller sovrumslist har bara inte orkats med. 

Själv har jag kastat mig in i sömnaden och drunkat lycklig i den. Jag har alldeles för lätt för att bli rastlös och försöka tjata igång familjen och bli sur för att jag är den enda som städar och är ansvarsfull. Jag har ansträngt mig för att inte vara sån den här gången. Ofta har jag lyckats riktigt bra (även om Samuel säkert inte skulle hålla med om det), och hemmet ser ut därefter. Och det har varit himlen att få lov att vara så här kreativ. Idéhjärnan går på högvarv. Jag vaknar på morgonen av att jag designat en vrålsnygg kjol i huvet och somnar med en fantastisk väska i tankarna. 

Trots denna lycka tränger sig de mörka, prestationsångestfyllda tankarna sig på väldigt mycket. De säger att det är inte vettigt att inte utnyttja semestern till nåt vettigare än allt detta lekande. Dessa tankar är stora och kvävande och väldigt påträngande. Jag kämpar tillbaka dem bäst jag kan, med den flummiga känslan av att fri lek är precis vad både jag och maken och barnen behöver ladda med för att kunna kasta oss in i den livsomvälvande förändringen vi står inför. Garderobsutrensningar och gardinstångsuppskruvningar kan jag ta tag i när jag har nån fet hög med uppsatser som jag vill prokrastinera. 

För nu pågår den fria lekens semester.



Texterna jag valt till mina hus (som är till salu) är rent märkligt talande, sett så här alla på en gång:
"ett ögonblick i sänder" står det på mitt tredimensionella linnehus
På hänghusen står det "Här mår vi bra," "Gather ye rosebuds while ye may" (vilket är en engelsk 1600-talspoets sätt att säga Carpe diem, som ju känns lite uttjatat), "Öst, väst, hemma bäst", "Var sak har sin tid" samt "Bless this mess". Det lustiga är att jag bara tog det som jag kände för just när jag sydde, men sett så här blir det ju en magnifik kollektion av mitt undermedvetnas manifesterande av Den Fria Lekens Semester. 

1 kommentar:

Anja Olergård sa...

Underbara inlägg. De luktar sommar men inte koskit i hagen. Kram!