lördag 8 oktober 2011

Veckans prat

(English below!)

Det är roligt att få sig små eller stora fniss över barnens kommentarer. Här kommer ett axplock:

August småpruttar när han springer förbi.
Mamman: Pruttar du, August?
August: Bruppa mamma!
Mamman: Nä, mamma pruttar inte.
August, pekar på pappans rumpa: Pappa!

***
August sitter och sjunger: Carla, Carla, Carla
Mamman: Är du kär i Clara, August? (Hon var hemma hos oss igår).
August med tindrande ögon: CARLAAAAAAAAAA!

***
August får syn på mammans behag för vad som verkar som första gången. Lite prövande tar han och klämmer lite. Sedan säger han: "Bolli!" (= boll).

***
Saga försöker hjälpa August att somna för sin lur och har just legat en stund i hans spjälsäng och myst med honom. Det verkar dock inte gå så bra med somnandet.
Saga, uppgivet: Jaja, jag får väl ligga med dig då, igen!

***
Vi sitter och äter middag och barnen äter väldigt dåligt och mamman får tjata hela tiden.
Mamman: Ääät påååå!
Saga, direkt: ... för annars kommer inte tomten!

Haha, jag som hade tänkt vänta nån månad till med det hotet!

***

Ville kör ett klassiskt Mamma-är-dummast-i-världen-anfall av daglig, vanlig kaliber, vilket inkluderar vrål och sparkar på golvet. Men denna dagen lägger han till lite mer poetiska anklagelser mot sagda, dumma mamma:
- Mamma, jag förlorar en liten bit av att jag älskar dig varje gång du gör så här!
Och vidare:
- Om du inte gillar det jag gör så älskar du inte ens mig.

Vad svarar man på det liksom?

***
ENGLISH

The last one is so good we need an English repetition. So, Ville is having one of his daily tantrums. He is really mad at the Mommy, but still has scope left for poetic accusations:
- Mom, I loose a little part of loving you every time you do this to me.
And furthermore:
- If you don't like what I do, you don't even love me.

What do you answer to that?

Inga kommentarer: